Използването на шофьори на камиони от трети страни, в момента е един от най-противоречивите въпроси в транспортния сектор.
Един от последните случаи е по съобщение на полските гранични служби, относно депортирането на 48-годишен шофьор на камион от Филипините.
Според доклада, филипинецът официално е подал молбата си до администрацията на
Подкарпатско войводство, с желанието да получи разрешение за временно пребиваване и да работи като шофьор на камион.
Това искане е подадено до Министерството на външните работи, след което е установено нарушение на правилата.
Установено е, че и преди това филипинецът е бил в Европа, благодарение на разрешение за пребиваване в Литва, получено като служител на литовска компания. През май обаче мъжът напуска работата си в тази компания и не намира веднага нова, така че разрешението му е бива анулирано и той е трябвало да се върне във Филипините. Вместо това мъжът търсел друга работа и я намерил в полска транспортна фирма. Именно затова е подал искане за разрешение за временно пребиваване от Полските власти. Проблемът обаче е, че по време на искането филипинеца вече е бил нелегално в Европа, а служителите е трябвало да информират граничните органи и мъжът е бил незабавно депортиран във Филипините.
Не са рядкост случаите, при които за пристигането си в Европа, шофьори от трети страни заплащат няколко хиляди евро за транспорт и всички необходими документи, а после буквално живеят в камионите си с месеци, без да ги напускат. За повечето пристигащи шофьори от трети страни обаче, няколко хиляди евро е огромна сума пари. Въпреки това, ако шофьорът попадне на некоректен работодател и иска да смени местоработата си, след прекратяване на договора, той ще загуби разрешението си за пребиваване. Това обикновено означава, че ще се наложи да се върне в родната си страна и ако иска да започне нова работа в Европа, ще доведе до нови хиляди долари за транспорт и документи.
В резултат на това по пътищата на Европа все по- честно могат да се срещнат шофьори, които срещу ниски заплати прекарват много месеци в камионите си, масово нарушавайки социалните и транспортните стандарти, и в същото време не смеят да напуснат компанията. Това води до създаване на ситуация, която не е благоприятна за целия транспортен сектор и може да се отрази негативно на условията на труд на местните шофьори, и статута на малките транспортни компании.